story about my life

life is very interesting n wonderful. there are numberless beautiful n attractive things. they make life interesting, meaningful n attractive. but there are many things also which are ugly n annoying. thus, life is a mixed affair. it is full of sweet, enjoyable n beautiful things. at the same time there are sufferings, diseases, troubles n tears. there are many things i like n many others which i dislike n hate. but all of this increase my knowledge n experience about my life.

current lighting updates buzz buzz:

selamat sejahtera semua.. ^^     mari la singgah2    

press the stop button if you want a quiet atmosphere in this blog

Wednesday, 6 July 2011

nilai sebuah keikhlasan dalam tangisan

tgn terkaku tak kala fa menerima panggilan telefon sebentar tadi.. hati bagaikn tersentap lantas ucapan "innalillahiwainnailaihirojiun" meniti laju dibibir fa.. 

dihujung talian masih lagi jelas kedengaran tangisan rinie.. fa terdiam.. lidah terkelu seketika sambil kotak fikiran ligat menyusun ayat.. tanpa bicara, fa setia menjadi pendengar..

"faa.. min da xde fa.. min da xde!! ya allah... rinie x bersedia utk hadapi semua ni lagi faa.. rinie sygkn min.. rinie rindukn min fa.. min baru je lagi pergi.. tapi rinie da terlampau rindukn dia.. mcm mana rinie nk tempuh utk hari2 yg dikemudian fa? rinie rasa lemah sgt2 skrg ni.. rinie x dpt nk kawal air mata rinie fa.. ma da dkt 4 kali pengsan.. pa yg masih kuat utk mengukir sebuah senyuman utk tetamu yg dtg menziarah.. pa yg byk beri ma kekuatan.. rinie x kuat mcm pa.. rinie nk min fa.. rinie rindukn min..."

"fa.. rinie terkilan sbb x dpt nk tunaikn permintaan min.. rinie da janji dgn dia yg gaji part time rinie nnti, rinie nk belikan dia teddy bear besar yg dia nk sgt2 tu.. rinie da janji dgn dia fa.. tapi janji rinie terkubur bersama2 jasad min.."

" ya allah.. fa.. hati rinie bagaikn dikoyak2 saat  tubuh kecil min dimandikn, dikapankn.. dan akhir sekali dikebumikn..  dan saat tu hati rinie menjerit.panggil nama min.. faa.. rinie rindukan suara min.. rinie rindukan dia.. faa.. semua ni mimpikan? ckp la dkt rinie yg semua ni hanya mimpi.. faaaa.. kejutkn rinie fa.. rinie x nk mimpi mcm niiiii"

suara rinie terhenti.. 

manik2 jernih mengalir laju menuruni setiap lekuk pipi fa... 

"rinie.. fa tahu rinie sygkn min.. fa un sygkn min.."

ayat fa terhenti sambil cuba menarik nafas dalam2 lantas meneruskn bicara..

"tapi allah lebih sygkn min berbanding kita.. ikhlaskn hati rin utk menerima pemergian arwah.. min mesti xnk rinie menangis mcm ni.. ingat x min selalu ckp yg rinie ni kakak dia yg paling kuat.. min tahu rinie mesti kuat utk hadapi kehilangan dia.."

suara rinie sayu.. sesayu hatinya mungkin.. atau mungkin lebih.. fa hanya mengagak.. 

"fa.. min nak rinie kuat.. setiap hari dia ckp yg rinie kena kuat kalau satu hari nanti dia dijemput allah.. min nk rinie redha dgn ketentuan-Nya.. min nk rinie tersenyum saat mengenang kembali memori antara kami berdua dan bukannya menitiskn air mata.."

"fa.. min yg sekecil tu pun da mampu utk berbicara soal keredhaan.. tentang ketabahan.. tapi mampu ke rinie utk hadapi semua ni fa? kuat ke rinie utk jadi "kakak yg kuat" seperti yg min inginkn?"

rinie memberhentikan bicaranya sambil diikuti dgn tangisan.. luluh hati fa mendengarnya..

"rinie.. fa yakin rinie mampu hadapi semua ni.. sbb allah xkn uji hamba2Nya melebihi dari apa yg hambaNya terdaya.. rinie kuat syg.. sbb tu allah uji rinie dgn ujian yg mcm ni.. rinie boleh utk jd seperti yg min nak.. percaya la rinie.."

fa memberhentikan bicara.. tangisan rinie masih belum berpenghujung.. dlm sedu rinie menyusun kata..

"fa.. mungkin sbb setiap hari rinie disuapkn dgn "kemungkinan" utk min pergi pada bila2 masa menyebabkn rinie terhanyut dlm zon alpa.. rinie terlupa pada penyakit arwah..... ya allah.. sungguh rinie ni hambaNya yg tidak bersyukur dgn kesempatan yg allah bagi utk rinie bermanja dgn min selama ni.."

tangisan rinie kuat.. sungguh kuat utk menjadikan fa turut menangis.. hati fa terlalu sebak dgn tangisan rinie..

akhirnya rinie bersuara selepas lama membiarkan dirinya melepaskn segala kesedihan di dlm hati..

"fa.. rinie ikhlas atas pemergiaan min.. rinie redha dgn ketentuan Ilahi..."

suara min terhenti disitu.. fa akhiri perbualan kami berdua dgn sama2 membaca al-fatihah utk arwah min.. semoga min tenang di sana..


nota tambahan: bukan mudah utk mengikhlaskn hati dgn pengaturan allah yg maha berkuasa.. ya allah.. dari Engkau kami datang dan kepada Engkau jualah kami kembali..







♥♥ terima kasih sudi membaca ^^ ♥♥

26 comments:

Akulah Pak Lan said...

Al - Fatihah untuk arwah

niena shopping2u said...

erm.. Al-Fatihah, moga kwn Fa kuat mnghadapi pemergian adik dia tu

nurfatiha blacky said...

al-fatihah :( sobs. jangan sedih dear :)

Ku Azhar said...

Al-Fatihah....ha ah..btl xmudah utk terima smua tu..hrp fa kuat ek! anak abah kn kuat..hehehe tiap2 ari mkn nasik tambah kn?

merahitujambu said...

pergi tak kembali...yang hidup pasti akan pergi...

fa said...

akulah pak lan, niena shoping2u, nurfatiha blacky: terima kasih..

ku azhar: insyaallah fa akan kuat.. hee.. nasi x tambah2 un.. ngee ^^

fa said...

merahitujambu: erm.. sbb tu bila ada yg pergi tu sbnrnya mengajar kita bahawa setiap manusia pasti akan meninggal..

shafiqabdshukor said...

al-fatiha.. bnykkan bersabar ye...

fa said...

shafiqabdshukor: terima kasih ^^

Ati Masrif said...

al-fatihah buat arwah

adik dia ke...fa?

fa said...

ati masrif: a'ah.. adik rinie.. yasmin namanya (min)

Green Apple said...

Al-Fatihah...buat arwah min... moga dia ditempatkan dikalangan org yg beriman...

fa said...

green apple: amin..

Sunah Sakura said...

al-Fatihah... relakan dia pergi... moga dia tenang di sana...

fa said...

sunah sakura: alhamdulillah rinie ikhlas dlm merelakan adk dia pergi.. amin..

syrupmasin said...

saba ye..al fatihah..

fa said...

syrupmasin: terima kasih..

Ku Azhar said...

hehehe...bwk bersabar k...eh nape nasik xbertambah2 pn...fa...buat shoutbox...msti senang nk ckp pape :)

fa said...

ku azhar: alhamdulillah fa ok da ni.. ^^
err.. sbb fa x kuat mkn.. hehehe :)

alaa.. fa ada au cbox.. yg belah kanan tapi kena click baru muncul.. ^^

niena shopping2u said...

salam ziarah, singgah sni... maaf bru smpat berbalas kunjungan, :D tgh berkhidmat utk negara smlm cewahhh ^.^

WuMing said...

Tahun lepas.. kawan Baik WuMing juga meninggal... macam tak percaya saja

Farez Pozi said...

fa..nice...hopefully bersabar k..qada dan qadar...life must go on..=p

Muaz Faris said...

takziah...moga taabah menghadapi..hehe

betul2 ke?

fa said...

muaz faris: ini betul2.. bukan cubaan.. erm.. kwn adk fa yg meninggal..

btw, thx.. :)

syarifahsidrus said...

al fatihah
pernah hilang sahabat, dan sampai sekarang rasa susah nak terima

fa said...

syarifahsidrus: fa un pernah hilang best friend.. bila teringat hanya kiriman doa yg mampu fa sedekahkn..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...